Rechtsgeoriënteerde leerstijl

Een rechtsgeorienteerde leerstijl (beelddenken) is een andere manier van informatie verwerken. Sommige kinderen
denken in beelden & gebeurtenissen in plaats van woorden & begrippen. Zij
verwerken informatie met de rechterhersenhelft. Het onderwijs wordt meestal in de
woord- en taalvorm aangeboden, via de linkerhersenhelft. Kinderen
met een rechtsgeoriënteerde leerstijl begrijpen en onthouden de lesstof dan niet
goed.

Kenmerken van een rechtsgeoriënteerde leerstijl (beelddenken), vrij vertaald naar Nel Ojeman:

SPREKEN

  • zwakke articulatie / onduidelijk praten
  • struikelen over woorden (denken gaat sneller dan praten)
  • verhaspelen van woorden
  • veel gebaren maken als ze vertellen

LUISTEREN

  • gericht luisteren blijft achter, voorkeur voor zien
  • vertraagde of te snelle reactie op aanwijzingen en opdrachten
  • luisteren met een half oor
  • moeite met het verwerken van mondelinge informatie (onthouden van
  • instructies, bij langdurige instructies de rode draad kwijtraken)
  • veel misverstanden, te letterlijk opvatten van wat er wordt gezegd
  • standjes, voor anderen bedoeld, persoonlijk opvatten

TAALONTWIKKELING

  • moeite met het koppelen van woorden aan beelden
  • woordvindingsproblemen (dinges, die, data)
  • eigen(aardig) woordgebruik
  • weinig lijn in de verhalen die ze vertellen (grote gedachtesprongen, achteraan
  • of zomaar ergens midden in het verhaal beginnen)
  • vrij beperkte, maar wel originele woordenschat

MOTORISCHE ONTWIKKELING

  • slechte fijne motoriek
  • rommelig handschrift
  • meer ongelukjes
  • onhandig
  • geen ritme of maatgevoel

ORIËNTATIE IN TIJD EN RUIMTE

  • gebrekkig tijdsbesef
  • moeite met oriënteren in de ruimte
  • verwarren links/rechts
  • moeite om zaken op (volg)orde te houden

WERKHOUDING

  • neiging snel tevreden te zijn over eigen prestaties
  • onvermogen eigen handelen kritisch te bekijken
  • weerstand tegen nakijken van gemaakt werk
  • gevoel al klaar te zijn met het (huis)werk als ze er eigenlijk nog maar net aan
  • zijn begonnen
  • te gehaast tempo, af is af
  • vluchtige manier van werken
  • moeite om het (huis)werk helemaal af te maken
  • moeite om zaken te ordenen (bijv. agenda)
  • moeite om zaken systematisch aan te pakken

OVERIGE KENMERKEN VAN BEELDDENKEN

  • te kinderlijk gedrag (jong voor hun leeftijd)
  • clownesk gedrag
  • oververmoeid, zeker als de vakantie nadert
  • korte spanningsboog (concentratieproblemen)
  • wisselend prestatiepatroon
  • moeite om de aandacht te verdelen
  • afhankelijk van omstandigheden (systematiek/structuur uit de omgeving)
  • impulsief/associatief
  • onverwacht heldere vragen en oplossingen voor problemen
  • inzicht ontstaat ineens
  • groot doorzettingsvermogen
  • fantasieverhalen, op het leugenachtige af
  • moeite met het verwoorden van gevoelens/emoties
  • veel fantasie, vindingrijk, origineel
  • tot het uiterste doorgevoerde hobby’s
  • dromerig/ teruggetrokken (eigen wereldje)
  • (over)gevoelig/ emotioneel kwetsbaar
  • te resoluut optreden om onzekerheid te verbergen
  • faalangst
  • overdreven rechtvaardigheidsgevoel
  • hoge empathie/ sociaal zeer bewogen
  • staat vaak wat alleen tussen broertjes/ zusjes
  • lage frustratiedrempel
  • koppig/ halsstarrig
  • rommelig/ chaotisch
  • moeite om zich aan afspraken en regels te houden
  • ongedisciplineerd (tekort aan zelfdiscipline)
  • vergeetachtig